“Kvinnoyoga” onsdag 13/11 kl 18-20 i Märsta

Ja, det kanske känns lite diskriminerande, men “mansyoga” får vi se till att ha en annan dag. Just nu handlar det om att vi ska hålla kvinnoyoga med fokus på den kvinnliga hormonbalansen och övningar för de kvinnliga endokrina körtlarna. Så det så. 😉

Yogastudion hos Saturnus FriskvårdOnsdag 13/11 kl 18-20 går detta av stapeln på Saturnus Friskvård i Märsta (gångavstånd från Märsta Station), jag och min mamma Catarina håller yogan i hennes/vår yogastudio. Det är en investering i dig själv till summan av 300 kronor, dessutom ingår ett kompendium om det vi pratar om, samt några övningar att kunna göra hemma. Kontakta mig gärna via detta kontaktformulär om du är intresserad. Det finns några platser kvar.

Jag har skrivit om det förr, senast i inlägget “Hormonisk? Inte särskilt” och kommer högst troligt att skriva om hormoner igen. Och vilket gissel det är när de inte riktigt spelar. Eller “gnissel”, kanske snarare. Hormonerna i våra kvinnliga kroppar är så sinnrikt utformade för att vi ska orka med, klara av, hålla koll, ta ansvar och uppfostra barn. (Även män gör allt detta, men med andra hormoner och nu är det fokus på de kvinnliga.) Och det som är så intressant i sammanhanget är hur lätt våra hormoner påverkas av – stress.

Suddiga löv på marken, en symbol för stress och högt tempo.Har du hört talas om stressaxeln eller HPA-axeln? Kanske inte till namnet, ändå upplever du den förmodligen titt som tätt. Det handlar om de körtlar och hormoner som är involverade i vår “fight or flight response” under stress – den uråldriga frågan i en stressad situation: ska jag nu slåss eller springa härifrån? Man har dessutom kommit fram till att även våra könshormoner (och lust) påverkas av stressen i den triangel som består av äggstockar, binjurar och sköldkörtel. Visst är det spännande? (Jag har berört ämnet ur ett annat perspektiv i “Om karlar och dammsugning“… )

Hormoner kan göra att vi mår gott. De kan göra oss stressade. De kan göra oss pigga. De kan göra oss trötta. De kan få oss att bryta ihop. De kan får oss att orka. De kan få oss att njuta. De kan få oss att… du förstår ju att det egentligen är av allra högsta vikt att ha ordning på hormonerna?!

Berg-och-dal-banan "Demonen" på Tivoli i Köpenhamn.Idag finns det många som tillför östrogen, för att de anser sig sakna det. Det jag vill fokusera på är frågan: “Varför producerar du inte dessa hormoner?” Vad i din kosthållning eller livsstil i övrigt gör att kroppen saknar eller inte producerar detta på egen hand? För mig är det främst ett detektivarbete, inte ett konstaterande att kroppen har slutat fungera. Vi har till exempel östrogen och progesteron, två stycken (pro)hormoner som pendlar under en kvinnlig cykel, men obalans mellan dessa två kan skapa allehanda hormonella besvär som PMS, svallningar och så vidare.

Hormoners byggstenar är fettsyror och aminosyror – bland annat. Hur ser den balansen ut? Och hur ser det ut med prohormoner, de ämnen som hjälper till att skapa hormoner? De frågorna är viktigast för mig att hitta svaren på.

Nåväl, de kvinnliga endokrina körtlarna är uppifrån och ner är:

tallkottkörteln
(som bland annat producerar sömnhormonet melatonin)
hypofysen
(“översten” i systemet som styr de övriga körtlarna),
sköldkörteln
(kroppens termostat, involverad i ämnesomsättningen)
thymus/brässen
(här mognar immunförsvarets lymfocyter till t-celler)
binjurarna
(producerar adrenalin och kortisol under stress)
bukspottkörteln
(utsöndrar enzymer och insöndrar bland annat insulin)
äggstockarna
(det organ där äggcellerna utvecklas)

Idag är det inte konstigt om man upplever en obalans inom ett eller flera områden i detta system. Men det går att balansera det mesta, om man har motivationen. Är du intresserad av att ta hand om – och rå om – dina körtlar och dig själv lite extra i denna kyliga och mörka årstid, så vet du var vi finns.

Kan du inte gå på yoga, så kan du ta hand om dig själv genom att lyssna på fina Melissa Horn. “Under löven” känns definitivt som den matchar årstiden. Melodi och melankoli på samma gång, liksom.

“Om du lutar dig mot solen
om jag lutar mig mot dig
Jag blir bättre med tiden
om du har tålamod med mig”

Jag önskar dig ett fint slut på veckan och en härlig helg!

// Kram Linda

Comments are closed.