“Nyttig mat minskar risk för tidig födsel.”

En av de första nyheterna när jag slog på morgon-tv:n igår, var denna. Att “den som är gravid själv kan påverka” och sänka risken för förtidsbörd, genom att välja att äta bra mat. Så där ja. Now we’re talking.

Jag hade inte en aning om hur det jag åt påverkade min kropp en gång i tiden. Men jag blev smärtsamt medveten om det efter att värk, smärta och nedstämdhet blev min vardag och jag valde att göra flera förändringar som tack och lov minskade problemen mycket. Kostomläggning var en stor del av detta.

Nyhetsrapportering om matens påverkan under graviditet.Idag ser jag det på ett helt annat sätt. Vad jag än stoppar i munnen, så förändrar det min inre biokemi. Och om det förändrar min kropp medan jag bär ett barn – så påverkar det även barnet. För fostret får inte någon annan näring än det modern väljer att äta, via navelsträngen. Vi låter ett nytt liv växa inom oss, i nio månader (om det går bra) och det kvinnan äter, äter indirekt även barnet.

Idag känns det inte konstigt för mig att tänka på. Snarare helt logiskt. Och tidigt i livet skapas de grundläggande funktionerna för alla. Hjärtat börjar att slå. Hjärnan och nervsystemet bildas. Lungorna. Huden. Precis som vi vuxna kan göra “bättre” och stärkande val för våra kroppar, kan vi också göra bra val för barnets skull – samtidigt. Om vi tänker under graviditeten att “äh, jag är redan så tjock nu, så jag kan lika gärna moffa i mig socker, godis, bullar och vad som helst…” så kom ihåg att barnet tar emot detta – också.

Läkande kost, i form av en färgsprakande tallrik med mat.Nu visar det sig alltså att modern kan minska risken att föda för tidigt; genom att bland annat välja frukt, grönsaker, viss fisk och fullkorn – samt bara dricka vatten – så kan graviditeten löpa hela vägen ut. För som de säger i inslaget, kan det föra med sig risker att vara för tidigt född, både akut och långsiktigt. “Det ser ut som man kan minska risken själv, genom att välja nyttig mat.” Så är det.

…och då kommer jag osökt in på frågeställningen “vad är nyttig mat”? Jo, det är så fint ordnat att det är individuellt vad som är “nyttigt”. (För varför skulle det vara enkelt?) Förvisso är frukt, grönt, fullkorn, fick och rent vatten generellt helt rätt – men vilka sorter kan skilja sig åt, enligt mig. Varför? För att jag tror på att gå efter blodgruppskosten, för att avlasta kroppen och immunförsvaret ytterligare genom att välja det kroppen bäst kan bryta ner och omsätta. Varför inte, om man väl kan påverka till det bättre…?

Våra fyra blodgrupper: O, A, B och ABKänner du att det blir lite rörigt just nu?
Du kan läsa mer under flikarna vad “jag väljer att äta/dricka” och vad “jag undviker att äta/dricka” – just för att avlasta kroppen. Och du kan även läsa om blodgruppskosten. Läs, ta in och gör det till din sak och det som känns rätt för dig, på ditt sätt.
(Eller släpp det och gå vidare. Inga konstigheter.)

Kom ihåg att rent vatten är viktigt både för vuxen och barn, vi har kemikalier och miljögifter som cirkulerar i dricksvattnet, vilket kan vara bra att ta bort, så en bra och effektiv vattenrenare är ett hett tips. Nu och i framtiden.

Vill du ha min hjälp – gravid eller ej – i en individuell kostrådgivning eller hälsoundersökning (där vi kan se din näringsstatus), så når du mig via detta kontaktformulär eller så kan du själv boka besökstid här.

Välkommen!

// Kram Linda

Comments are closed.