När vilar du?

Oj! Jag har haft en hektisk men rolig helg (som innefattade ett konsertbesök när Justin Timberlake passade på att vara i stan) med många ärenden som avklarats, vilket innefattat rörelse och kanske ett underskott av vila… för även om det varit kul, har jag ett stort behov av sömn just nu, känner jag.

När tar du dig tid att vila… och då menar jag verkligen vila?

Aktivitet, skildrat med suddiga löv på marken.Det är nog lätt att tro att vila är att ligga på soffan och zappa bland tv-programmen. Eller att kolla sociala medier, skriva inlägg och gilla andras statusar. För att inte tala om dataspel. Hård fysisk träning. Att gå en lång promenad. Ligga i sängen och kolla på tv-serier. Alternativt dricka ett glas (avkopplande) vin eller öl
För även om detta är stimulerande aktiviteter som kan hjälpa oss att “rensa skallen”, ha roligt eller “tänka på något annat”… så är det långt ifrån vila.

Vila handlar om avslappning. Ett stilla lugn för hjärnan. En paus från sorlet. En djupare syresättning, för att andetagen når längst ner i lungornas alveoler, vilket i sin tur kan bidra till en sänkning av ett eventuellt högt blodtryck. En balansering av pH-värdet (syre kontra koldioxid) och en sänkning av stresshormonet kortisol i blodet. Bland annat. Andningen kan göra mycket gott.

Det är vila.

Stillhet skildrad i en spegelblank yta på en sjö.När jag förklarar för människor att de via MediYogan kan komma ner i ett lugn som gör att de endast kan behöva ta 3-4 långa andetag per minut, tror de att jag skojar. “Det är inte möjligt.” Men det är det, om man är vid relativt god vigör och inte har problem med sin andning (för då kan det ta lite längre tid), när man kan lära sig slappna av. Är kroppen i vila behöver inte andetaget balansera utbytet av syre och koldioxid med samma intensitet…

…är vi däremot något försurade (läs: acidos) i kroppen, kan det vara svårare att styra andetaget på samma sätt, då kan kroppen behöva balansera den inre miljön med mer intensiv andning, automatiskt. Då gäller det att ta tag i andetaget igen. En obalans kan balanseras,  om man gör det på rätt sätt.

Jag skulle inte klara mig utan lugnet i det djupa andetaget, när det är som mest omkring mig. Det är som att “nollställa”, neutralisera och få ny kraft. Om det så är hemma, när jag sitter på tåget eller står i en kassakö någonstans. Jag har hört att om man djupandas i 10-15 minuter, så motsvarar det att ta en tupplur i 4 timmar. Det vet jag egentligen ingenting om, men jag är absolut övertygad om hur jag känner när jag har kommit ner i vila genom andningen. Lugn.

En yogis hand i "gyan mudra"; tumme mot pekfinger.Dessutom ser jag det på mina yogaelever. Igen och igen och – igen. Vissa blir faktiskt rent överraskade över hur djupt nere i vila de varit, efter passet. Hur det känns att verkligen slappna av och få insikten att “jag tror att jag är avslappnad annars, men det är jag ju inte!” När kroppen är tung och tyngdlös på samma gång. När omvärlden blir diffus och hjärnan får lov att varva ner, när det enda som betyder någonting är andningen.

Det är magi varje gång. Tänk, att vi går runt med den djupa kunskapen inom oss hela tiden, kanske utan att använda den. Det som är viktigt att veta om och jag vill sprida vidare, är att kroppen behöver lugn, vila och avslappning för att kunna återhämta sig och läka. Så vad händer då om vi inte vilar… när vi springer utan att stanna upp?

Just det.

Vila, sömn och avslappning är läkande för kroppen.

Så, när vilar du…?

// Kram Linda

(Är du intresserad av att prova på” min yoga (om du inte gjort det tidigare) när höstterminen börjar – troligen måndag 25/8 kl 17.30-19, för 100 kr på Södermalm – kan du kontakta mig via detta formulär för att boka en matta. Höstens datum kommer snart. Välkommen.)

 

Comments are closed.