Nu föreslår jag… en matlagningsdag.

Yes. Idag börjar jag också jobba igen efter en låång, skön semester. Men det ska bli kul att få lite ordning på rutinerna, skapa struktur. Ordning. Nog för att det är fint att släppa taget helt och hållet, men det är behövligt för mig att samla ihop tyglarna igen. Hitta dygnsrytmen. Tempot.

matdag kalkonbiffsmetHärom dagen gjorde jag något jag tycker är roligt, som en förberedelse inför veckan, nämligen lagade mat. Och när jag gör det, så tillagar jag gärna flera olika maträtter eller baser samtidigt så att jag fyller upp kylen och kan ha att ta av under flera dagar. Det är något av det mest avstressande jag vet att ha mat “färdig” i kylen att bara ta av, men tro mig: då menar jag inte “färdigmat” på det sätt som många andra menar.

Vinsten med att laga mat från grunden, på egen hand, är rena råvaror och  rena smaker (det har vi i och för sig tappat bort rätt bra, med tanke på allt socker som tillsätts i maten idag), att det är tillsatsfritt och gärna ekologiskt eller biodynamiskt odlat. Det känns härligt! Vilken rikedom.

matdag risbröd

grönsaker matdag

matdag saltgurka

 

 

 

 

“-Alltså nej, jag vill inte lägga tid på matlagning!” säger vissa klienter till mig först när vi pratar kost och näring eller går igenom en hälsoundersökning. För det är första reaktionen: ingenting mer som tar av min dyrbara tid! Men om det är något vi ska “dra in på” så är det definitivt aldrig ren, vällagad mat från grunden. Enligt min mening. Och när vi har pratat ett tag om hur maten (och vad vi än stoppar i munnen) förändrar oss ner på cellnivå, är de plötsligt mer öppna för att börja laga mat. För det finns ingen genväg. Men man är väl inte sämre än att man kan ändra sig.
“-Okej, vad kan jag äta då…?”

matdag saltgurka i burkJag tror att alla kan laga mat. Alla kan sjunga också, även om alla inte kan sjunga rent, men när det gäller att skära, riva, mosa, koka, ånga eller ugnssteka… det kan de flesta. Man kan ha dåligt självförtroende men det går att öva upp. Se på mig! Jag har ett stort intresse i näring ner på cellnivå, men jag har ingen utbildning i matlagning – jag använder till och med MIN EGEN matbok för att läsa recept när jag lagar mat (nu senast när jag lade in saltgurka). Jag skrattade åt det själv, vilken expert va? 😉

Men det är egentligen inget konstigt med det, med vilja finns det så oerhört mycket vi KAN göra. Och allt som blir lite “knasigt” i smaken, så att man kanske får prova en gång till, är ändå så mycket bättre än alla tragiska tillsatser som kan skapa intoleranser, felaktiga fettsyror, skrämmande sötningsmedel och annat märkligt som jag personligen inte vill ha in i min kropp. Vad säger du?

matdag diskOm man avsätter en hel eller halv dag till att laga mat och verkligen planerar in att LÅTA det ta sin tid (passa på att laga mat tillsammans! eller så sköter en disken och röjer undan medan den andra lagar?) så skapar man så mycket utrymme för annat. Jag har byggt min matbok 2.Vardagsmat kring tanken att förbereda och sedan kunna plocka fram och värma upp grunden, så kan man ju tillaga vissa råvaror och livsmedel per måltid.

Jag blötlägger ju större delen av det jag äter, för att slippa få i  mig så mycket naturliga försvarsämnen som fytinsyra, saponiner och lektiner, då även det belastar kroppens funktioner. Men då gäller det att ha framförhållning, blir man sugen på råris så bör det ligga i blöt i 24 timmar innan det kokas i 40 minuter… så det kan man ju glömma. Men jag gör det så gärna annars, eftersom det innehåller mer näring så.  Det är lättare om det redan finns i kylen, om man säger så.

matdag kycklinggrytaHärom dagen lade jag in saltgurka. Jag lagade jag en kycklinggryta med grönsaker, kokosmjölk, grönsaker och Tamari. Kalkonfärsbiffar med stekt lök, gröna örter och Dijonsenap. Kokade hel havre som är en bra vardagsbas och bakade både hårt och mjukt bröd. Det behöver inte vara det så avancerat, huvudsaken är att det finns förberett – det känns så fantastiskt att ha mat i ett par dagar, så enkelt att äta och lätt att ta med matlådor. Det är lättare att köpa, visst, men renare att göra själv. Prova, vet jag!

Vill du ha hjälp med maten för terminen har jag några tips här:

Individuell kostrådgivning – möte
*   *   *
Individuell kostrådgivning – över nätet
*   *   *
Vår kostkurs “Mat för mig, kanske för dig
(i någon form)
*   *  *
Mina matböcker “Min nya mat”:
1.Grunderna i Läkande kost
2. Vardagsmat

matdag hårt och mjukt brödDu kan mejla mig via detta kontaktformulär och här kan du boka tid för hälsoundersökning, yoga eller hårmineralanalys. Härligt att kunna fokusera på sig själv inför hösten och komma i fas, inte sant?
Jag tycker det.

// Kram Linda

Comments are closed.