Gå ner i vikt? Se till att vara mätt.

Det är oerhört svårt att gå ner i vikt när man är hungrig. Så man måste kämpa mot hungerkänslor. Som att bestämma sig för att liksom hålla andan och en viss linje, på ren vilja. Särskilt när hjärnan och kroppen skriker att den inte alls är tillfredsställd, för att vi drar ner på antalet kalorier. Usch.

Lax med grönsaker i en gryta.What? Vara mätt för att gå ner i vikt, verkligen? Ja, det kan bli en inre konflikt redan här, för att banta handlar väl om att späka sig? Det är väl det vi har lärt oss, att leva på minimalt antal kalorier? Hmm. Ja förr kanske, tänker jag. Men det känns som andra tider nu, nya tider.

Och om man är villig att göra på ett annat sätt (nej, jag tänker inte på 5:2) och ge det lite tid, kan man slippa tvång, hunger eller ren vilja. För det kan möjligen fungera kortsiktigt, men inte i längden. Även om vi kanske vill tappa vikt nu-nu-nu så spelar det ingen större roll vad vi VILL. Det är kroppen som bestämmer i slutänden. De inre organen. Vi kan bara kämpa emot ett tag.

För en dag kan den säga att “NU vill jag ha ALL mat jag har förvägrats”.
På en gång. Känns det igen?

promenad_1Tränar du ofta eller “hela tiden” utan att gå ner i vikt? Vi är alla olika, men det kan förstås bero på en obalans mellan intag av mat/dryck och träning. Jag själv räknar i ärlighetens namn inte direkt kalorier, eftersom vi kan äta rejält av något som anses innehålla kalorier, men istället stressar både nervsystem eller immunförsvar… personligen tycker att det sistnämnda är viktigare att ta hänsyn till. För balansen.

Men jag har en hel del klienter som kommer med samma problem: “Jag går inte ner i vikt!” Här handlar det om att tänka om, för att förstå kroppen och vad organen önskar för att fungera optimalt. Och utifrån det jag hittills har sett och lärt, kan det kan bero på något (eller samtligt) av följande:

* Utmattade binjurar – det sista kroppen vill prioritera (oftast) är att
tappa vikt. Harmoni inombords är av större vikt för kroppen.
* En sköldkörtel i obalans, inte sällan till följd av utmattade binjurar
(detta beror ofta på stress över tid eller näringsbrister).
* Hormon(o)balans – se de två punkterna ovan. Men räkna för säkerhets
skull även in hypofysen (som är överordnad i det endokrina systemet)
– och att den behöver lugn och stöd.
Obalans i matsmältningen; svårt att omvandla fetter och aminosyror (proteiner) till de hormoner som krävs för punkterna ovan.
*Näringsbrister – vid brister kan kroppen reagera med “Svält!” och vill därför inte att släppa vikt. Det kan även bero på tarmarnas status (tex läckande tarm).

Två händer, vars fingrar formar ett hjärta.Med detta som bakgrund, handlar det inte alltid “bara” om att äta mindre och träna mer. Kroppen är inte dum. Hur mycket vi än tycker att den sviker oss, så behåller den kilon om annat behöver prioriteras – såsom pH-balansen. Främst för blodets skull, det får inte påverkas och därför är det vävnaden som blir påverkad. Så att vi håller balansen.

För mig handlar det om att göra det så enkelt som möjligt. Som att till exempel äta mat för sin blodgrupp, så att det avlastar kroppen/blodet så mycket som möjligt. Att ta hänsyn till eventuella näringsbrister och tillföra individuellt anpassade kosttillskott. Dessutom gärna äta rejält till frukost (gärna varm lagad mat) och lunch (gärna matlåda) och mindre på kvällen, som en soppa eller liknande. Senast klockan 19. Det kan ta tid att komma dit, men värt ett försök.

Sen natt eller tidig gryning.Kan man sedan avstå från mat till klockan 07 (frukost) får kroppen naturligt en 12-timmars fasta. Den kan vila, återhämta sig och balanseras inifrån – utan sena och mastiga måltider att kämpa med under natten. Kanske förbättras även sömnen? Jag föredrar 12:12, att äta mat under 12 timmar och fasta under 12 timmar. Kroppen uppskattar det.

Här kan vissa klienter komma med invändningar; som att de inte vill äta så mycket till frukost på morgonen (vilket jag kan förstå, vi är alla olika) eller att de måste äta senare på kvällen för att inte bli hungriga (om man istället vänder på det till att äta mer på morgonen, kan man över tid hitta en bättre balans) – men i många fall handlar det om ännu en relativt enkel lösning:

Turkosa vattenglas med filtrerat vatten i.Att dricka vatten på dagarna. Jag upplever det som mättande. Vi bör inta omkring 2-2,5 liter vatten beroende på hur långa vi är och vad vi väger, samt temperaturen ute. En varm sommardag kan det ju krävas mer och om vi bälgar i oss kaffe (som är vätskedrivande), bör vi fylla på med lika mycket vatten. Det här är grundläggande för kroppen, vilket förvånansvärt många inte har en aning om. Det hade inte jag heller.

Vet du till exempel att vattenbrist (att vi druckit för lite) kan ge samma signaler som sötsug? Kroppen signalerar törst och vi tänker “hm, socker!”. När jag började fylla på vatten regelbundet under dagen, minskade mitt sötsug. Min hunger. Inga konstigheter egentligen, men vi konstrar gärna till det. Och jag menar vatten här (inte läsk, te, kaffe, mjölk eller något annat). Men det gäller att ha balans i sin näringsstatus, innan dess hade jag också svårt med sötsug.

Mättnad handlar också om att äta tillräckligt med fett. Om du tror att du blir fet av fett, så har du inte hängt med i debatten. Vi blir främst tjocka av sockerarter, inte bra fetter som smör, kokosfett eller olivolja. Eller, det kan vi kanske bli, men det är inte lika lätt eller vanligt att överäta fett som socker, för det finns ett hormon (leptin) som signalerar mättnad. Det säger stopp tidigare.

En färgsprakande tallrik med läkande kost.Många upplever att vegetarisk mat inte är mättande och min syn på det att det i många fall saknas rejält med fett. Inte bara proteiner. Många är fortfarande “fettskrämda”. Sockerarter i grönsaker, rotsaker och sallader ger inte mättnadskänsla för alla. Inte heller proteiner och kolhydrater i bönor och baljväxter, i alla fall inte för mig. Jag behöver fettet.

Det här är grundläggande saker som jag upplever även stämmer bra in på många av mina klienter. Vi balanserar ofta upp med stöttande kosttillskott utifrån näringsstatus, så att kroppen får hjälp. Det handlar alltid om att prova och se hur man mår, föra en dialog och framförallt – ge det tid. Ha en målbild.

Vita blommor med gröna blad och vita knoppar i bakgrunden.Det handlar alltid det om individuella förutsättningar, vad vi har med oss från förr och hur vi lever våra liv. Men jag tror inte att det passar alla att ta i mer och kämpa hårdare utan att lyssna inåt…

Dock hoppas jag att du hamnar där du vill vara, eller ännu hellre; befinner dig på en bra plats redan nu.

Vill du ha hjälp på din resa? Jag gör en hälsoundersökning med QMA och kan även kombinera med Hårmineralanalys (för att utgå från näringsstatus) och därifrån använder jag individuella kostråd och anpassade kosttillskott.

Du når mig här och här kan du boka tid för besök. (Ligger ingen tid uppe som passar dig, så mejla mig via kontaktformuläret. Jag kan ha möjlighet ändå.)

Välkommen!

// Kram Linda

Comments are closed.