Min ambition är att hålla mig till att skriva om det som är konstruktivt och positivt. Att lyfta det som gagnar och skapar inspiration. Jag tycker om att umgås med människor som ger och sprider energi – som jag kan ge energi tillbaka till. Men. Sen måste man ju tyvärr träffa på andra också. Och när det blir “dumt” väldigt länge så kan jag vilja gå i taket…
Jag gissar att det i nuläget är en kombination av pms och krångel som bidrar till en stark känsla av “Falling down” när inget tycks funka. Så det gäller att jobba med humöret. Det finns vissa saker jag kan bli tokig på – och visst, naturligtvis är det är min uppgift att förstå vad det är som triggar reaktionen i mig – och det blir den totala motsatsen till inspiration och lugn. Jag känner att jag vill skriva av mig det, som en sorts ventil.
Det här har ingenting med kost och näring att göra eller ämnen jag vanligen skriver om. Snarare handlar det om stress. En liten påminnelse om saker i vardagen som kan skapa en onödig påfrestning (beroende på hur man mottar och hanterar det) och stjäla både hjärnkapacitet och energi – ibland utan synbar anledning. Men ibland är den samtidigt extremt konkret.
Var ska jag börja? Min relation till Postnord (fd Posten) är lite obekväm. Så länge det är lugnt är det lugnt – men om nåt går på tok? Gaah. Och det här må vara helt ointressant för andra, men jag har också för ambition att eliminera saker i mitt liv som stjäl min energi. Här känns det extra aktuellt, det kan även vara så att de tar ifrån mig mitt konto efter det här… haha. Jag skriver ändå för att rensa ut. Katarsis.
Jag skapade ett företagskonto för ett par år sedan för att kunna skicka brev och paket. Om det var enkelt? Icke. Rena rama Fort Knox att ta sig in. Så många regler och tariffer för att skicka post (!), nya konton ska registreras, godkännas (rimligt, förvisso) och skapas, mejl ska bollas fram och tillbaka med lösenord och jag vete tusan… om det kändes användarvänligt? Inte på min karta. Jag kan inte begripa att det ska vara så krångligt. Folk ska väl vilja använda tjänsterna?
Det har dock gått bra att använda leveratören för att skicka min atrycksaker. Inga konstigheter där. Men. Håll i hatten.
Nyligen skickade jag ett par kannor för vattenrening till en klient, väl inpackade i bubbelplast och papper med ordet AKTAS skrivet på 5-6 ställen. Jag förstår att det inte hindrar paketet från att “landa i golvet”, men drömma går ju? Paketet når fram och det är en spricka i ett lock. Som varit inpackat i bubbelplast och papper. Kunden meddelar mig detta med en bild.
Så jag önskar reklamera leveransen hos Postnord. Och får höra att just “den tjänst jag har skickat med inte har en försäkring för detta”. Nämen, så passande. Sedan börjar det. Jag vill nämligen skapa ett konto i “kundportalen” för att kunna se om jag i alla fall kan få tillbaka fraktkostnaden och anmäler intresse för det via hemsidan. Jag får ett användarnamn och lösenord något dygn senare. Som det inte går att logga in med, när jag väl har valt ett nytt lösenord. Får ett fett felmeddelande över hela skärmen. Okej? Kontaktar kundservice och får till svar av en trevlig kille att “det sker en gång på 100”. Jag får minst 4 nya lösenord i flertalet mejl (de kommer dubbelt), men ingenting fungerar. Fastän kontot finns. Det handlar om att skapa ett lösenord, här. Han skickar ärendet vidare.
Dagen efter blir jag kontaktad av en medarbetare i Bangalore (!) Indien, som ber mig kolla kontot och lösenordet igen. Det går så där att ändra lösenordet för att kunna logga in. Inte då heller. Och förklarar detta i negativa men milda ordalag. Jag kunde dock logga in via det allra första lösenordet och reklamera min leverans, men sen tar det stopp.
En tjej på Kundtjänst kontaktar mig plötsligt med orden: “Vi har nu fått svar från våra tekniker att det ska fungera för dig att logga in i Kundportalen igen. Du ska ha fått nya inloggningsuppgifter skickade till dig via e-post.” Jaha. Härligt. Om det fungerar? Nope. I flera olika mejl har jag frågat dessa fina medarbetare, som ändå har varit väldigt tillmötesgående, om det är lika komplicerat för dem att jobba där som för oss som använder tjänsterna? Ingen har svarat på det.
Jag får ytterligare 5-6 meddelanden om att mitt lösenord ändrats (alltid i dubbla mejl) men jag har vid det laget tappat intresse att försöka skapa ett konto. Jag vet att människor flyr från krig och… nivån på det här är inte i närheten, men jag tycker att det är obegripligt hur trassligt det kan bli år 2016 i ett i-land. Jag vet att jag kan skicka mina paket med budfirmor (…som inte svarar i telefon när man behöver nå dem, been there done that) det är bara så onödigt att ha sådant här energislukande i sitt liv.
Slutligen, när jag har slutat svara på mejl om att “ditt lösenord har ändrats” (för det fungerar ju bevisligen inte?) får jag ett svar på min önskade reklamation:
“Vår utredning av din reklamation är nu klar.
Enligt villkoren för tjänsten Posten Varubrev
utgår ingen ersättning för förlust,
skada eller försening av dessa försändelser.
Din reklamation är viktig för oss i vårt fortsatta
kvalitetsarbete och vi hoppas att du även
i fortsättningen med förtroende kommer att
använda dig av våra tjänster.
Har du några frågor om detta är du välkommen att kontakta oss.
Vi avslutar nu detta ärende.”
Haha. Kanon. Jättenöjd. Om jag har förtroende för era tjänster och jag kommer att använda era tjänster? (Inte gärna.) Dessvärre har jag inget annat val, men jag har inte för avsikt att ha en närmare relation med er. Skicka bara mina brev och paket, tack. Tappa dem helst inte i golvet samtidigt. Jag ska börja skicka med en annan tjänst, så att jag kan få ersättning i framtiden om det här upprepas.
Note to self: rensa mer bland energislukande kontakter. Har du kommit på att du har någon/något i ditt liv som du kan rensa bort? (Så här långt in i mejlet fyller nog jag den platsen.) Gör då det. Identifiera om det kostar dig mer energi än det faktiskt ger…?
Och var uppmärksam på vilka du samarbetar med. 😉
// Kram Linda