Autism och ADHD är två diagnoser som det talas mycket om, personligen följer jag med spänning debatten om huruvida kosten kan förvärra dessa barns förutsättningar, som Agneta Bentsen skriver om nedan.
Ämnet berör, även Zara Öbergs blogginlägg nedan, jag kunde inte släppa tanken på dagens barn och den nya tidens barn när jag läste det.
Öppna ditt hjärta och skapa din egen uppfattning, det finns inga rätt eller fel, bara åsikter.
* * * * *
“Världens mest ansedda läkartidskrift The Lancet (5:e februari 2011) bekräftar nu det vi inom alternativmedicinen talat om länge, att majoriteten av de barn som fått diagnosen ADHD är matallergiker. Vilket betyder att de är överkänsliga mot vissa ämnen i maten dom äter.
En forskningsgrupp ledd av en av Europas ledande psykiatriker Jan Buitelaar skriver att det som kallas ADHD i ca 64% av fallen kan vara framkallat av mat.
Med deras egna ord:
1. ADHD uppfyller kriterierna för hypersensitivitet enligt allerginomenklatur.
Vilket betyder att: Symptomen på ADHD är identiska med allergireaktioner.
2. Vår studie visar avsevärd effekt av ett reducerat intag av livsmedel i en icke utvald grupp av barn med ADHD
Vi anser att kostintervention bör beaktas för alla barn med ADHD.
Vilket betyder att: barn med ADHD symptom i första hand bör få kontakt med en duktig näringsterapeut för att ta reda på vilken mat som skapar problemen.
I Sverige idag 2011 får ca 50 000 barn, ungdomar och vuxna olika sorters droger. 64% av dessa = 32 000 är förmodligen matallergiker.”
Källa: www.ringblomman.nu / www.thelancet.com
* * * * *
“Genialiska barn får ADHD-diagnoser och drogas ner med ritalin
Jag har lyft ADHD många gånger här i bloggen och skrivit om det faktum att många av våra barn som diagnostiseras med ADHD, faktiskt är barn som har en ofantlig och fantastisk kreativitet. Det de har gemensamt är ofta att de är rastlösa och vill ha ut mer av livet än det som förväntas av dem och som kategoriseras som vanligt. De passar sällan in i det samhälle som är skapat för en befolkning i ordning. I dagens samhälle förväntas våra barn bli förpackade i en mall där de ska sitta tysta och snälla i en skolbänk, kanske så tidigt som vid 6 års ålder. Om barnen inte passar in i det arrangemanget, så ses de som annorlunda och som sjuka med medicinering som följd. Hur sjukt låter inte det… ?
Tänk om du började på en ny avdelning på jobbet, där du kom med massor med idéer, hade hundratals nya planer, jobbade som en tok och var kreativ som få. Tänk om chefen skulle säga att du istället ska sitta still, vara tyst och lyssna på alla andra… Och om du inte gjorde som chefen sa, ja då skulle du få medicin så att du blev tyst, lugn, apatisk och tappade din kreativitet?
Att barn behöver leka och har spring i benen, det tar vi ingen hänsyn till när vi vuxna gör allt vi kan för att tvinga barnens fokus från den högra, kreativa hjärnhalvan som vill bli filmstjärna eller astronaut till att den vänstra hjärnhalvan och en teoretisk, realistisk livssyn. Visst finns det många barn som passar alldeles utmärkt in i skolvärlden, men det är också långt ifrån alla som är skapta för den sortens inlärning.
Barn som inte mår bra av att sitta stilla, som inte lär sig genom att läsa och räkna, utan genom att testa sig fram och vara praktiska i sitt tänkande. Det är ofta de barn som uppfinner, skapar och bygger, som tänker nytt och utanför ramarna, istället för att göra som alla andra. (…)
Kanske är det så att det finns en rädsla för nytänkare, en rädsla för det som är annorlunda och för de som tar lite extra plats. Kanske finns det en oro för de barn som ses som stökiga och aktiva, inte för att det skulle vara fel att söka den uppmärksamheten, utan för att det inte passar in i vår ram av hur en skolmiljö ska se ut. Kanske passar det inte våra politiker att det finns barn som inte kan formas och stöpas i skolan och som inte kan spottas ut 9 år senare som färdiga samhällsplikttrogna människor som gör exakt som de säger. Kanske finns det en rädsla för att människor ska komma på nya, bättre saker än de som finns idag och som många tjänar ofantliga pengar på?
Visste du att många av de barn som drogats ner med ritalin beskriver det som att de varit instängda och att de blivit berövade på sina känslor och sin personlighet, att de inte fått ut sina känslor och känt sig avtrubbade, som om de levde i en glasbubbla. De beskriver det som oerhört dramatiskt och med oerhört hjärtslitande berättelser. I Norge är mängden barn som får daglig ritalin oerhört stor och vi i Sverige jobbar hårt för att komma i kapp våra nordiska grannar, genom att skriva ut allt mer av drogen. Det räcker att läsa på FASS om alla biverkningar, så förstår man att dessa barn tar skada av det.
Visst kanske det behövs hjälp i vissa fall när barnens energi blir för stor för föräldrarna och skolpersonal att hantera, men varför vill vi lösa det enkelt och snabbt med droger? Det är välkänt att det går att göra oerhört mycket med sockerfattig mat, med mat fri från tillsatser som tex natriumglutamat, med ordentligt träning och motion så barnen får utlopp för sin energi samt genom avslappnande inslag som yoga, mental träning och massage. (…)”
Källa: Zarah Öberg, zarahssida.se
* * * * *
Några övriga intressanta länkar om ADHD och Autism:
* En läkare som får frågan “Hur man vet om ett barn har ADHD?” kan inte svara.
* Om ADHD från Citizen Commission on Human Rights i London.
* Om Autism och en kost utan vetegluten och kasein i komjölk.
* Artiklar om glutenfri kost skrivna av dr Karl Reichelt M.D i Norge.
* * * * *
Eftersom jag inte är läkare behandlar jag inte barn under 8 år, men jag kan råda föräldrar till lugnande, läkande kost och vad man kan tänka på angående näring för barn och unga.
Är du intresserad, så når du mig via detta kontaktformulär.
Varmt välkommen.